SEO4 modellen

Idag benyttes SEO4 modellen af både private søgeoptimister og professionelle bureauer. SEO4 modellen er skabt af Lost in Space og bruges til at skabe struktureret effektiv Søgeoptimering

SEO4 modellen beskriver det grundlæggende koncept i "søgeoptimering" ved at inddele SEO i to grene. SEO4 modellen strukturer derudover opbygningen af en hjemmeside, ved at indskrænke undersider til 4 kategorier. SEO4 modellen sandsynliggøre desuden resultaterne af ens SEO arbejde via antallet af værdier der løbende opfyldes, forbedres, konverteres eller optimeres på den enkelte indgang, hvor SEO4 modellen beskriver værdi som, ligmed relevans & logik.

[BILLEDE SEO LOGO]

Generelt

SEO4 modellen beskriver at søgeoptimering primært består af 2 ting.

  • Skab indgang som er relevant
  • Skab værdi til indgangene

Struktur

De 4 Oér strukturerer og inddeler alle undersider (Niveau 2+3) i 4 kategorier

  • Oplysning
  • Opgaver
  • Områder
  • Objekter

Content

SEO4 beskriver hvordan du løbende skaber værdi til din hjemmeside og indgange

  • Skab relevant underside
  • Common Content
  • Værdi opdatering / Unik Content
  • Relevans & logik

Grundlæggende

Skab indgang

Sælger du "røde balloner" og vil du have fokus på dette søgeord, bør der skabes en indgang (www.festartikler.dk/balloner/latex/12tommer/rød). Kort fortalt, nu har du skabt indgangen, som vil blive optaget af Google, dog på en ubetydelig placering (Måske side 8-9). Herefter skabes der værdi til indgangen, så den løbende får en bedre og bedre placering, indtil at Google vurderer indgangen til at være den "mest relevante side" for den søgning.

Opbygning af sitemap struktur

Bemærk at eksemplet herover bruger 4 niveauer. Det betyder selvsagt at der også findes en indgang til de overlæggende niveauer

  • Balloner
    • Gummi balloner
    • Latex balloner
      • 10 tommer balloner
      • 12 tommer balloner
        • Blå balloner
        • Grønne balloner
        • Røde balloner
  • Bordpynt
    • Bestik
    • Duge
    • Servietter

Skab værdi

Grundlæggende spørges der jo om "hvordan laver man søgeoptimering". Der findes omkring 300 forskellige parametre som du kan skrue på for at gøre din indgang mere "SEO venlig" eller med andre ord, tilføje værdi. I SEO4 modellen beskrives det således SKAB VÆRDI = RELEVANS & LOGIK

Herunder en række eksempler på "værdi"

  • Meta og Open Graph information (Delevenlig indgang)
  • Korrekt teknisk opsætning (Hastighed)
  • Unikt og godt content (Gennemsnit på 1500 ord pr. indgang)
  • Korrekt struktureret indhold (H1, H2, H3 med P-afsnit)
  • Interne, Eksterne, Indgående & udgående links (Anbefalinger)
  • Hvornår er indgangen skabt (alder, ancienitet)
  • Hvornår er indgangen sidst opdateret (Relevant ny viden)
  • Opdateringssekvens (Hvor ofte opdateres informationen?)
  • Antal besøg (Er indgangen interessant?)
  • Tid på siden (Interessant nok til at blive og læse indholdet?)
  • Dybde på besøg (Interessant nok til at klikke sig dybere?)

Det er vigtigt at pointere at det IKKE er en vigtig parametre at gøre det "korrekt" og at der i mange tilfælde ikke er éen korrekt måde at gøre det på. Laves der nok værdi, fejer det alt teknisk snak af bordet - i sidste ende handler det om at være mere relevant end de andre på det specifikke keyword.

Struktur

Eksempel på content struktur (Niveau 1)
Det fleste hjemmesider har en forside!? De har også en kontaktside og måske et galleri. Disse sider ligger i niveau 1. Det vil sige domæne.dk/kontakt/ og ditdomæne.dk/galleri/. De er selvfølgelig meget relevante i forhold til mange ting - men i forhold til SEO er disse sider Ikke særlig relevante, da de sjælendt indeholder et unikt keyword.

Udover disse sider har du også, de 4 Oér i niveau 1.

Eksempel på brug af de 4 Oér (Niveau 2 & 3)
Alle 4 Oér og undersider (Det det sige niveau 2 indgange under de 4 Oér) tåler undersider i niveau 3. Har du f.eks. et område som hedder København (/omraader/koebenhavn/). Kan det være en god idé, at oprette, Vesterbro, Nørrbro etc. i niveau 3 under København (/omraader/koebenhavn/vesterbro/)

Det skaber blandt andet klik dybde på din hjemmeside og det skaber samtidig værdi til din Niveau 2 indgang, i dette tilfælde København

De 4 Oér

Oplysning

Firma information, Kundeservice, Vejledning, Priser, Reklamation, Betingelser, Faq, Rekruttering etc.

Oplysning er Ikke den mest tunge af de 4 grene, hvad angår direkte SEO-effekt (Keyword og longtail placeringer). Til gengæld er det oftest de mest besøgte sider (Besøg, tid på siden og klikdybde) og har derfor ofte mere værdi end selv godt skrevet indgange under de andre 3 grene.

Opgaver

Ved et værksted hedder punktet /bilmaerker (reparation), Hos en læge hedder det /behandlinger (priser). I et storcenter hedder det /butikker (butikker). De fleste brancher har en "Opgaver", hvor der kan oprettes niveau 2 indgange.

  • /vaerksted/toyota/
  • /priser/rodbehandling/
  • /butikker/dyner/

Områder

Det er typisk bynavne og områder som bruges til at skabe værdi, til et meget vigtigt Keyword.

  • /flytning/københavn/
  • /tandlæge/borup/
  • /mekaniker/koege/

Objekter

Det er ikke alle brancher der kan trække på objekter, men rigtig mange kan....
"flytning af klaver", "reparation af bremseklodser". Med  andre ord, at man går i dybden med sine "Opgaver" og når disse udspecificeres bliver de til "Objekter".

Content

Disse sætninger indeholder alle 4 Oér. Et glimrende eksempel på at skrive "søgevenlige tekster". Men det gælder selvfølgelig om at finde en balance imellem oplysende content (H1, H2) og referende content (H3, H4) Hver enkelt sætning indeholder en reference til en eksisterende indgang, så content skrevet med de 4 Oér in mente bør altid ligges i H3 eller H4. I alle tilfælde her, er sætningen opbygget i rækkefølgen Oplysning, Opgave, Område, Objekt. Men kan sættes sammen præcis som det passer en og man vil sjældent bruge alle 4 Oér i en enkelt sætning..

"Godt job (på) Toyota værksted (som/af) mekaniker i Køge (arbejde med) reparation af bremseklodser"

"Billigeste pris (på) behandling af tænder (af) tandlæge i Holbæk (til) udskiftning af kroner"

"Hurtig & akut flytning (med) nedpakning af kontorlokaler (af) Flyttefirma i Hedehusene (til at) flytte hæve/sænkebord"

Tager vi den sidste sætning og skærer den ud, får vi følgende keywords og longtails.

  • Flytning
  • Flytte
  • Flyttefirma
  • Nedpakning
  • Kontorlokaler
  • Hedehusene
  • (flytning/flytte) Hæve/sænkebord
  • Hurtig flytning
  • Akut flytning
  • Hurtig nedpakning
  • Akut flyttefirma
  • Hurtig flyttefirma
  • Flytning og nedpakning
  • Nedpakning af flyttefirma
  • Nedpakning af kontorlokaler
  • (flytning/flytte) Kontorlokaler i Hedehusene
  • Flyttefirma i Hedehusene

Opbygning af indgang